MENU
Dotychczas pokazywane zdjęcia dawnej stacji Nowa Ruda Przedmieście wykonywane były tak, że nie widać było zabudowań stacyjnych, które tu jednak były! Kiedy to wszystko zostało wyburzone?

Oryginalny opis zdjęcia: Kopalnia w Nowej Rudzie. Szyb "Piast". Most. Pole "Piast". Stacja kolejowa

Źródło: DUN1/HT/Go/9/11643

Link do źródłowego zasobu:

Wszystkie prawa zastrzeżone! (© Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa)

Dodał: moose° - Data: 2021-01-25 23:01:32 - Odsłon: 1460
Rok 1979


Rozwalona kopalnia Piast, smętne resztki stacji, krajobraz księżycowy i napis na fragmencie murów Teren KWK Nowa Ruda, wejście grozi śmiercią. Dawna stacja towarowa, a obecnie przystanek osobowy Nowa Ruda Przedmieście (w km 27,154 linii z Wałbrzycha do Kłodzka, km 23,836 od Kłodzka) funkcjonowała przed wojną wyłącznie jako stacja towarowa obsługując kopalnię węgla i łupku (Ruben - Bahnschacht) oraz - co ciekawe, kopalnię Rudolf w Przygórzu, która transportowała urobek napowietrzną koleją linową. Niestety oprócz kamiennego wzmocnienia krawędzi peronu i wskaźnika W4 nie zachowało się na przystanku nic, co mogłoby stanowić o miejscu, gdzie zatrzymują się pociągi. Na d. stacji Nowa Ruda Przedmieście były dwa posterunki bocznicowe. Jeden od strony Wałbrzycha,w okolicach wjazdu na pierwszy tor bocznicowy, tzw. nastawnia oraz drugi przy peronie, w którym dyżurował dyżurny ruchu. Była tam również ekspedycja towarowa do odprawiania pociągów z węglem. Z czterech torów stacyjnych nie pozostało zbyt wiele. Od czasu likwidacji KWK Piast we wrześniu 1994 roku mógłby się wydawać, że tego przystanku nie ma sensu, ale reaktywacja ruchu na linii przez Koleje Dolnośląskie pokazała coś innego - to najbliższy przystanek dla mieszkańców Drogosławia i Kolna, więc czasem ktoś tu wsiada i wysiada. (moose, kazimierz adamski)

  • /foto/266/266752m.jpg
    1912
  • /foto/9981/9981289m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/118/118536m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/426/426005m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/315/315040m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/9160/9160282m.jpg
    1985
  • /foto/9160/9160284m.jpg
    1985
  • /foto/266/266731m.jpg
    1995
  • /foto/266/266739m.jpg
    1995
  • /foto/266/266744m.jpg
    1995
  • /foto/266/266747m.jpg
    1995
  • /foto/9221/9221167m.jpg
    2006
  • /foto/156/156775m.jpg
    2007
  • /foto/264/264408m.jpg
    2009
  • /foto/264/264410m.jpg
    2009
  • /foto/287/287963m.jpg
    2009
  • /foto/325/325432m.jpg
    2010
  • /foto/325/325434m.jpg
    2010
  • /foto/5406/5406111m.jpg
    2015
  • /foto/5315/5315924m.jpg
    2015
  • /foto/6736/6736372m.jpg
    2015
  • /foto/6316/6316356m.jpg
    2015
  • /foto/6316/6316370m.jpg
    2015
  • /foto/6317/6317879m.jpg
    2015
  • /foto/8010/8010238m.jpg
    2019
  • /foto/9156/9156557m.jpg
    2020
  • /foto/9304/9304513m.jpg
    2021

Instytut Historii Architektury Sztuki i Techniki Politechniki Wrocławskiej Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa - Wszelkie prawa zastrzeżone!

Poprzednie: Borowina Strona Główna Następne: Kamienica nr 16


marzipan | 2021-01-26 09:29:51
Zanim przeczytałem opis zdjęcia, chciałem sprawdzić czy poznam gdzie to i oczywiście się nie udało. Niesamowite zdjęcie, dokumentujące nieznany (nierozpowszechniony?) dotąd wygląd i zabudowania stacji.